Twitter kondigde dit weekend aan de zoekfunctie te hebben verbeterd en noemt dit trots ‘simpler search’.

Search autocomplete toont nog tijdens het opgeven van je zoekopdracht of query de rest van je waarschijnlijke query en gerelateerde termen. Handig als je de hashtag voor een event of een bepaald Twitter account wilt opsnorren. Na het opgeven van je zoekopdracht worden je de meest relevante tweets, artikelen, gebruikersprofielen, en beeldmateriaal zoals foto’s en videos gepresenteerd. Handig(er).

De verbeterde zoekfunctie is juist ook op mobiel beschikbaar op Twitter voor iPhone en Twitter voor Android. Terecht, omdat ook in business to business Google’s Zero Moment Of Truth – het online, realtime oriëntatie- en pre-selectie proces van prospects en klanten -nog steeds aan belang toeneemt.

De verbeteringen in een notedop:

  • Spelling correcties: bij het foutief spellen van een term toont twitter automatisch resultaten voor de zoekopdracht die je (met een aan zekerheid grensende waarschijnlijkheid) bedoelde.
  • Gerelateerde suggesties: bij het zoeken naar een onderwerp waarvoor mensen diverse termen gebruiken komt Twitter meer meerdere voorbeelden van termen en begrippen waar het gros van de conversaties op Twitter (ook nu, realtime) overgaat.
  • Resultaten met echte namen en gebruikersnamen: bij het zoeken op een bedrijfsnaam zoals Deloitte of gebruikersnaam zoals Cor Molenaar zie je resultaten zowel met hun echte naam als de gebruikersnaam van hun Twitter.
  • Resultaten van mensen die je volgt: Naast het verschijnen van ‘Alle’ of ‘Top’ Tweets voor een zoekopdracht stelt de nieuwe zoekfunctie je ook in staat nieuwe tweets over een onderwerp te zien van alleen die mensen (en bedrijven) te zien die je volgt door te kiezen voor ‘People you follow’.

Wat is het belang voor B2B van Twitter’s verbeterde zoekfunctie? Mijn eerste indruk is dat vooral het gebruikersgemak wat toeneemt als het gaat om spelling en het iets makkelijker vinden van de echte namen van twitter gebruikers. En dat is prima, de conversatie draait immers om mensen. Bij meer verfijnde, exacte zoekopdrachten zoals ‘paper machine cloth’ schiet Twitter nog steeds te kort. Twitter Advanced Search maar uiteindelijk vooral Google Insights for Search bieden dan meer soelaas. De nieuwe feature die gerelateerde zoekopdrachten – in divers jargon – inzichtelijk maakt biedt B2B marketeers en sales professionals wel steeds meer inzicht in hoe mensen zoeken. En biedt daarmee een mooi vertrekpunt om relevante conversaties nog beter te monitoren en aan deel te nemen. Bij het creëren van nieuwe content in de vorm van blogposts, persberichten, whitepapers en dergelijke kan daarbij ook het nieuwe jargon van de doelgroep worden opgenomen. Dit vergroot de relevantie voor de doelgroep en draagt op termijn ook bij op het gebied van SEO / Search Engine Optimalisatie in de eigen B2B niche.

Uiteraard heb ik direct zelf ook eens de nieuwe zoekfunctie uitgeprobeerd. Wees gerust, hier geen uitgebreid testverslag. In het suggereren van verwante namen viel me inderdaad op dat dit werkt voor het zoeken op Cor Molenaar. Bij het zoeken op ‘marketing’ viel me het relatief beperkt aantal hits op. Is Twitter nog druk doende om alle  content te herindexeren voor simple search?

 

Recentelijk voerde Twitter al enkele verbeteringen door die vooral het gebruik van twitter nog meer dummy proof moeten maken. Bijvoorbeeld op het gebied van spelling. Twitter’s spelling correctie speelt in op het vaak voorkomend issue van verkeerd gespelde gebruikernamen of hashtags in  engelse woorden. Daarnaast is taal uiteraard continu in beweging met nieuw jargon en termen bedacht door twitter gebruikers zelf. Twitter wil er zoveel mogelijk aan doen om juist ook die mensen en tweets te vinden om deel uit te maken van die conversaties. Dat is immers Twitter’s claim: ‘ join in the conversation’. Ik ga er daarbij overigens vanuit dat de verbeteringen op het gebied van spelling vooralsnog alleen de engelse (US) taal betreffen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.