B2B is saai! Verreweg de meeste uitingen in zakelijke markten leggen de nadruk op technische specs, USPs en inhoudelijke aspecten van het product. En dat accent lijkt vrij hardnekkig. Wandel maar eens over een beursvloer of bezoek een willekeurig aantal B2B websites van bijvoorbeeld advocatenkantoren, IT-bedrijven, consulting boutiques of bedrijven in de vastgoed of zakelijke energiemarkt. Hoe kan ’t ook?
De reclames ken je vast nog wel: Dick Advocaat voor en na zijn haartransplantatie of Dreft dat zich positioneert als een veel zuiniger alternatief voor een gewoon afwasmiddel. Het geschetste contrast werkt heel goed: onze aandacht wordt erdoor gegrepen en er wordt een lonkend perspectief geboden. Beelden spreken hierbij uiteraard meer tot de verbeelding dan tekst alleen.
Maar in een zakelijke context vinden veel ondernemers, salesdirecteuren en hoofden marketing dat vaak maar wat spannend. Het accent ligt soms bij een procentje meer of minder, een significante stijging van (…) of een ‘door onze klanten zeer gewaardeerd product’. Dat moet dus anders.
Veel B2B marketing professionals in mijn trainingen en workshops geven schoorvoetend toe dat ze zelden of nooit een klant ‘in het echt’ spreken. Toch worden zij betaald om op basis van relevante customer insights waarde toe te helpen voegen. Maar ook accountmanagers en salesdirecteuren varen vaak vooral op hun onderbuik of wat ze bij een vorig kopje koffie aan ‘koopsignalen’ hebben opgepikt. Hoe kan ’t ook anders?
Deze week ontving ik een update over de B2B marketing awards 2016. En bij een event van formaat hoort ook een email van formaat. Althans zo moeten de organisatoren hebben gedacht. Dat méér niet altijd beter is bewijst hun email. Lees je mee?
B2B Marketing Forum: 3 vragen aan Joseph Jaffe Joseph Jaffe – vooral bekend van zijn boek Flip the Funnel – sprak onlangs op het B2B Marketing Forum, editie 2016. Natuurlijk over de ‘geflipte funnel’ en echte customer centricity, maar ook over klanten die hun merkliefde graag zichtbaar uitdragen via tatoeages, de definitie voor Jaffe zelf als het […]
Over dutchmarq
dutchmarq stelt ondernemers en commercieel directeuren in staat tot (internationale) groei in het digitale tijdperk. Opgericht door Paul Hassels Mönning: B2B marketing & sales strateeg, auteur en trainer.
dutchmarq’s programma en training levert aantoonbare impact in leads & sales.
Versterkt door een netwerk van ‘hand-picked’ specialisten, partner bedrijven & slimme tools.
Van welke B2B sales & marketing uitdaging heb jij te vaak slaaptekort?
Laatste nieuws
Leestips
Tips per email, alleen voor B2B spelers die impact maken
Contact
Postbus 26
3940 AA DOORN
Nederland
—
KvK: 30280067
WhatsApp Business