Eerder deze week verscheen het PIM (Platform Internet Marketing) Trendrapport 2014. Ditmaal opgesteld door Aljan de Boer en Stefan Harzevoort. Op Marketing Online verschijnt morgen mijn blogpost over dit rapport. Mijn bescheiden bijdrage aan het Trendrapport 2014 vanuit B2B perspectief staat hieronder weergegeven. Voor diegenen die (nog) geen lid zijn van PIM, of er bij de herkansing op 11 februari weer niet bij kunnen zijn.
Digitaal en tòch persoonlijk het verschil maken in B2B
De rationele klant bestaat niet, ook niet in B2B. De mens maakt 99% van zijn beslissingen vanuit het onbewuste. Maar B2B spelers leggen in hun externe uitingen vooral het accent op techniek, USPs en rationele argumenten (onderzoek o.a. McKee, 2007, Turley & Kelly, 1997). Tegelijkertijd worstelen de meeste B2B marketeers om hun bijdrage aan pipeline of sales cijfermatig te verantwoorden. Meer dan ooit dienen B2B marketing managers en hun teams het voortouw te nemen beter gebruik te maken van de digitale dialoog. En met veel minder verspilling wel aantoonbaar de commerciële doelen te behalen.
Marketing kan en moet fundamenteel beter en slimmer in B2B.
De marketeer moet meer verkoper worden en andersom. Door niet meer, maar ‘slimmer’ kopjes koffie te drinken met prospects en klanten. Massale push-campagnes zijn niet meer van deze tijd. In plaats daarvan verdient de meest ‘engaged’ prospect online de meeste aandacht. Om hem vervolgens via relevante lead nurturing warm te maken voor een betaalde opdracht. Niet als eenmalige transactie, maar als eerste stap in een langdurige relatie. Succesvolle nederlandse B2B-spelers zoals Quintiq, Tytho en Planon tonen aan hoe marketing en salesteams effectief kunnen zijn anno nu. Door heel relevant in te spelen op digitaal klikgedrag van prospects bouwen zij een verfijnd klantbegrip op als basis voor veel betere klantwerving en –binding.
Br@inbound
Br@inbound Marketing combineert de waarde van digitale, inbound marketing met inzichten vanuit de klantpsychologie. Proces, organisatie en vaardigheden verdienen daarbij allereerst aandacht, ondersteund door veelbelovende nieuwe technologie. Waaronder marketing automatisering en neuromarketing. Zo toont recent Nederlands B2B neuromarketing onderzoek naar online video aan welke content de aandacht het beste prikkelt en emotie oproept. Slimmer B2B marketing en sales is daarbij steeds meer afhankelijk van slimmere keuzen, niet per se van de omvang van je portemonnee. Alleen iets voor multinationals? MKB bedrijven kunnen hiermee minstens zo goed het verschil maken.
Het bepalen van perfecte leads in business-to-business lijkt sterk op het regelen van de ideale ‘blind date’. Voldoet zij aan de bedrijfsverwachtingen? Heeft hij vergelijkbare interesses, of valt de conversatie waarschijnlijk al snel stil? Is ze uberhaupt ‘beschikbaar’ en ‘op de markt’? En: springt de vonk over?
Tijdige opvolging van de juiste leads: op naar de ‘date’
Als marketing het telefoonnummer (of emailadres) van de lead overdraagt aan het (inside) sales team, zorgt het (inside) sales team dan inderdaad voor tijdige opvolging door de lead om een ‘date’ te vragen? Elk lead dient een perfecte match te zijn voor je volledige bedrijf, niet alleen voor het marketingteam. Soms is een lead voor marketing een ‘perfecte match’ en wordt deze amper een blik waardig gegund door sales. Een lead lijkt soms net te voldoen aan de criteria door het bedrijf gesteld aan nieuwe leads, om vervolgens te transformeren in een ware droomklant, en dat voor meerdere jaren.
Tsja, wat verstaan jullie onder een goede lead?
Het komen tot een heldere definitie van wat een ‘goede’ lead inhoudt is daarom essentieel voor een succesvolle strategie en executie in lead generatie. Marketing-Sales alignment heeft uiteraard in sterke mate baat bij heldere definities, syntax en het spreken van ‘dezelfde taal’. Marketing en salesteam zullen enthousiast zijn over hun samenwerking. Marketing heeft veel te winnen bij leads die tijdig en goed worden opgevolgd. Sales op zijn beurt zal enthousiast zijn over marketing als ‘business partner’ wanneer zij aantrekkelijke, veelbelovende leads ontvangt van marketing. En zeg nou zelf, wie wil er geen droom leads in B2B? In bijgaande (Marketo) infographic staan meer tips over het duidelijk vaststellen van wat voor jullie nu werkelijke ‘droomleads’ zijn.
https://dutchmarq.nl/wp-content/uploads/2014/01/Dromen-over-leads.jpg140670Paul Hassels Mönning/wp-content/uploads/2018/12/logo_DQ_kleur_2018-1.pngPaul Hassels Mönning2014-01-26 22:29:222015-02-12 14:02:47Het genereren van ‘droomleads’ in B2B: hoe doe je dat?!
Amper een kwart (24 procent) van de b2b-marketeers vindt zijn bedrijf goed in het meten van de ROI van content marketing. Juist dat inzicht blijkt vaak de sleutel te zijn om content marketing binnen de organisatie effectief te verkopen. Onderzoek door de Lenskold Group/Pedowitz Group Lead Gen – getiteld Marketing Effectiveness Study – wijst dit uit. De studie vond plaats onder b2b-marketeers in de VS en Canada. Het percentage aan deze kant van de Atlantische vijver zou nog wel eens lager kunnen uitpakken.
Slechts 17% van de respondenten gelooft dat zijn onderneming goed is in het meten van andere financiële resultaten van content marketing, zoals de toename in sales. Slechts 16% meent dat het meten van content marketing mogelijk is als het gaat om behoud en loyaliteit (16 procent).
Zo’n 75% van de zakelijke marketeers meet regelmatig of content wordt gezien (impressions, clicks, downloads) en verzoeken om informatie, terwijl bijna 67% reacties en het opvragen van productinformatie en diensten peilt. Een meerderheid houdt met enige regelmaat verkoopgesprekken bij (58 procent). Minder marketeers (43 procent) meten uberhaupt of content wordt gedeeld (like, shares, retweets, comments, en dergelijke).
Zo’n 80% van alle (Noord-Amerikaanse) b2b marketeers hanteert de standaard tracking-methoden. Iets minder dan een derde van de marketeers kijkt naar het eerste (32 procent), laatste (25 procent) of meerdere (28 procent) contacten van de klant met de organisatie.
De resultaten werden gepubliceerd op Marketingcharts.com, en suggereren dat b2b-marketeers het meeste aandacht besteden aan de standaard-meetinstrumenten uit beschikbaar marketing-onderzoek, maar moeite hebben om die te vertalen naar financiële resultaten.
De respondenten zien nog obstakels in het meten van de financiële resultaten van content marketing. Ze vinden het vooral moeilijk om de waarde van afzonderlijke contacten te bepalen als iemand verschillende contactpunten heeft (57 procent). Marketingautomatisering ondervangt dit soort bezwaren door het opbouwen van een compleet beeld van het historische klikgedrag, voorkeur in instrumenten en kanalen per contactpersoon, per prospect.
In mijn boek Br@inbound Marketing komt de inzet van de juiste content uitgebreid ter sprake. Effectieve content wordt ingezet in de voor klant en prospect relevante context, en is bovendien slim ontworpen op basis van inzichten uit de klantpsychologie en gedragseconomie. Om m’n boek te bestellen of voor een inkijkexemplaar ga je naar AKO, Bruna of op Managementboek.
https://dutchmarq.nl/wp-content/uploads/2013/12/ROI-meten-content-marketing-b2b.jpg140659Paul Hassels Mönning/wp-content/uploads/2018/12/logo_DQ_kleur_2018-1.pngPaul Hassels Mönning2013-12-12 13:56:062015-02-11 17:24:23De ROI van content marketing in b2b
‘Klein is het nieuwe groot’, zo zei Hans Biesheuvel gisteren. Biesheuvel benadrukte daarmee dat kleine en vooral wendbare b2b bedrijven de toekomst hebben. Bedrijven ervaren steeds vaker concurrentie van nieuwe spelers, vaak ook uit onverwachte hoek. ‘Bedrijven moeten duidelijker maken waar ze voor staan, en nieuwe en juist ook digitale kansen in marketing en sales oppakken. En vooral niet bang zijn om te verkopen.’
De voorman van Ondernemend Nederland was te gast bij dutchmarq in Doorn voor de ontvangst van het eerste exemplaar van het nieuwe boek Br@inbound Marketing, nieuwe online verkoopstrategieën in b2b. Grootte van een bedrijf of de omvang van je portemonnee zijn niet meer allesbepalend voor succesvolle acquisitie.
De enorme snelheid van nieuwe ontwikkelingen in media, klantvoorkeuren, nieuwe technologie maakt dat aanpassingsvermogen en wendbaarheid steeds belangrijker worden. Slimme keuzen in waar je als bedrijf en team voor staat, een magnetische aantrekkingskracht van je oplossingen en producten en een optimaal ingerichte digitale – en uiteraard ook fysieke – koopreis maken steeds meer het verschil. Br@inbound Marketing schetst een nieuw perspectief op marketing en sales in b2b.
Verkopers moeten meer marketeers worden. En andersom. Br@inbound combineert de beste, bewezen inzichten uit inbound marketing en sales met kennis van klantpsychologie. In dit concept vormen beter klantbegrip, slimmere klantwerving en beter organisatiebegrip het fundament onder overleven en aantoonbaar betere commerciële groei. Oplossingen in marketingautomatisering zoals HubSpot, Eloqua en Marketo en neuromarketing helpen daarbij als nieuwe technologie om klik- en koopgedrag veel beter te begrijpen, te benutten en zelfs te voorspellen. Dit boek bevat ook de resultaten van het eerste neuromarketing onderzoek in b2b.
De allereerste recensie van het boek is al binnen:
“In Br@inbound Marketing neemt Paul Hassels Mönning je met een verfrissende nieuwe kijk mee door de wereld van (digitale) B2B marketing- en verkoop. De vele voorbeelden met af en toe een kwinkslag van de auteur, zetten je niet alleen aan het denken; ze geven ook zeer treffend de vele veranderingen in het vakgebied van btb marketing en verkoop aan. Een verrijking voor commercieel directeuren die op een hernieuwde wijze willen kijken naar de verkoop.” – Floor Kurstjens, Commercieel Directeur ABN AMRO Corporate Clients.
https://dutchmarq.nl/wp-content/uploads/2013/11/Hans-Biesheuvel-en-boeklancering-brainbound-marketing1.jpg141670Paul Hassels Mönning/wp-content/uploads/2018/12/logo_DQ_kleur_2018-1.pngPaul Hassels Mönning2013-11-22 13:54:372019-11-26 10:07:40Brainbound Marketing in B2B: Hans Biesheuvel ontvangt eerste exemplaar
Recent onderzoek van ondermeer Sitecore laat zien dat digital marketing bij de meerderheid van B2B bedrijven nog in de kinderschoenen staat. De oorzaak? Drempelvrees wellicht. Of een conservatieve hang naar sales ‘zoals we dat altijd al doen’. Prospects en klanten zijn echter ongrijpbaar en steeds kritischer. En oriënteren zich in een groot deel van hun koopreis zelf: online en via vakgenoten. Wat is er te leren van b2b spelers die voorop lopen in digital marketing & sales, ondersteund door marketingautomatisering? Eerder sprak ik met Planon in Nijmegen (Molblog, 29 oktober) en recent met Diederik Martens van Quintiq in Den Bosch over hun succesvolle stappen (en uitdagingen) in digital marketing en sales.
Marketing & sales, wereldwijd georganiseerd
Quintiq levert supply chain planning & optimization oplossingen met als belofte: ‘solving the world’s planning puzzles’. Het bedrijf uit Den Bosch maakt jaar-op-jaar een stevige groei door. Diederik Martens vervult sinds eind vorig jaar de rol van Marketing Automation Manager. Quintiq heeft een aantal marketing activiteiten in-house ondergebracht, zoals copy, design, PPC/ pay per click, analyst relationships en vertalingen. Internationaal voert Diederik in 2013 zo’n 150 programma’s uit, bestaande uit content- en lead nurturing. In maar liefst 8 (!) talen.
Marketo platform voor marketingautomatisering
Quintiq besloot zo’n 2,5 jaar geleden om marketingautomatisering in te voeren als katalysator voor meer effectief lead management en hogere conversie. Een nek-aan-nek- race, waarbij Marketo kreeg de voorkeur kreeg boven Eloqua als marketing automation platform (MAP). Marketo blonkt uit in gebruiksgemak en door zelf ook heel strak het eigen commercieel proces te regisseren.
De grootste stap voorwaarts daarna was volgens Martens het eenduidig organiseren en definiëren van het verkoopproces. Er vond er een herdefinitie plaats in het commercieel proces waarbij een strakkere definitie sindsdien gehanteerd voor wat onder een MQL (Marketing Qualified Lead), SAL (Sales Accepted Lead) en een SQL (Sales Qualified Lead) wordt verstaan. Vele leads kregen daarbij een nieuwe definitie.
Ook het scoren van leads is inmiddels een stuk meer verfijnd. Aanvankelijk waren er slechts 8 criteria, inmiddels wordt de lead score berekend aan de hand van 52 criteria. De kwaliteit van de lead (‘low’, ‘medium’ en ‘high’) en de urgentie worden hierop gebaseerd. Een zo effectief en efficiënt mogelijke methodiek voor lead scoring is noodzakelijk.
Het produceren en distribueren van nieuwe content is daarnaast inmiddels veel meer niet alleen een herhaalbaar (‘repeatable’) maar vooral ook gestandaardiseerd proces. Dat scheelt dus aantoonbaar in de capaciteit en vereiste doorlooptijd om een webinar of email update op te zetten.
Verleiding-op-afstand
Quintiq heeft de kunst van het ‘op afstand verleiden’ de afgelopen jaren sterk doorontwikkeld. Zo is op basis van IP-adres heel snel vast te stellen aan welke taal een contactpersoon de voorkeur geeft, en kan aan de hand van klikgedrag vroeg worden vastgesteld in welke pagina’s en content een prospect vooral interesse heeft. Ook wordt voor relevante prospects soms een speciaal portal ingericht. Deze prospect portals hebben een hoge conversie ratio en zijn erg effectief: specifiek op de prospect toegespitste content wordt daarbij gepubliceerd inclusief testimonials van vergelijkbare organisaties. Dit is niet alleen veel sneller te organiseren dan een aantal referentie bezoeken of calls. Maar tevens goed online te analyseren: zo werd in een recente prospect portal vastgesteld dat liefst 12 verschillende beslissers en beïnvloeders deze ‘content-op-afstand’ hadden bekeken. De deal volgde niet lang daarna.
Bij de enorme hoeveelheid prospect- en klantinteractie bij Quintiq hoort vanzelfsprekend een fijnmazige methode van meten, rapporteren en bijsturen. Het bedrijf hanteert daarom diverse KPIs variërend van ondermeer klanttevredenheid, marketing attributed pipeline, MQLs, het aantal calls door Inside Sales en SQLs.
Dat ‘verleiden op afstand’ heeft overigens ook betrekking op andere vakgebieden. Digital marketing blijkt namelijk niet alleen in Quintiq’s commerciële domein van toepassing. Zo past het bedrijf met succes dezelfde manier van denken en doen toe in HR en werving. Alleen al door het enorme volume aan sollicitaties (‘HR leads’) is dit nodig: de afgelopen 2 jaar ontving Quintiq duizenden aanvragen voor een nieuwe job.
Marketing & Sales veel beter op één lijn
Marketing’s rol is in de meeste b2b bedrijven afgerond bij het opleveren van min of meer netjes gekwalificeerde leads. Quintiq ziet dit – terecht – anders. Quintiq’s marketing dient ervoor te zorgen dat Inside Sales ook daadwerkelijk de opvolging ter hand neemt van Marketing Qualified Leads. Waar traditioneel er een ‘knip’ tussen marketing en sales wordt gemaakt, ziet Quintiq beide vakgebieden als teamplayers een rol spelen in het totale commerciële proces. Daarbij loopt de intensiteit van de bijdrage van marketing verderop in de funnel iets terug, en die van sales juist op.
Ook het beoordelen van nieuwe leads vindt gezamenlijk plaats. Marketing draagt door hen zelf gekwalificeerde leads (MQLs) over naar de Verkoopbinnendienst (Inside Sales). De samenwerking tussen marketing, inside sales en sales is weliswaar ook bij Quintiq niet vanzelfsprekend, maar wel steeds beter geolied. Zo wordt tegenwoordig per campagne een interne service level agreement gemaakt.
Digital marketing in kinderschoenen
Martens is het eens met de stelling dat digital marketing zowel in het bedrijfsleven als in het hoger onderwijs nog in de kinderschoenen staat. Door de enorme snelheid aan veranderingen in het digitale domein lijkt het voor sommige bedrijven onhaalbaar om de juiste stappen of tempo te bepalen. ‘Teveel digitale initiatieven sterven in schoonheid’, aldus Martens. Ga niet direct uit van de noodzaak tot een allesomvattende oplossing via Integrated Marketing Management (IMM).
Het is zaak om simpel te beginnen en bijvoorbeeld lead scoring op slechts vijf aspecten uit te voeren. Begin eerst met een eenvoudig proces en dito tool voor digitale marketing. Het is verleidelijk om een veel zwaardere oplossing te implementeren vanuit de gedachte ‘dan zit dat er straks ook in’. Diederik Martens draait het liever om: ‘begin met een ‘B-tool’ en ontwikkel daarvandaan verder. Stel je als digitale marketeer nieuwsgierig en leergierig op. Neem deel aan relevante communities, wees niet bang om vragen te stellen of om anderen te helpen.’
Martens hamert daarnaast op het belang van de juiste content, aansluitend op de voor elke buyer persona relevante informatiebehoefte per fase in het koopproces. Ook daarin doen b2b marketeers er slim aan om het aantal buyer persona’s en het aantal fasen in het koopproces compact te houden. Drie stadia (early, middle, late engagement) in de ‘buyer journey’ volstaan vaak al om vast te stellen welke content wanneer dient te worden aangeboden.
Digitaal dagdromen
Marketing draagt inmiddels steeds meer bij aan de pipeline binnen Quintiq. Tegelijkertijd dienen nieuwe uitdagingen zich volgens Diederik Martens aan.
De uitdaging is vooral te kijken naar echte marketing ROI, door niet alleen vast te stellen wat de ‘marketing attributed pipeline’ is maar ook de werkelijke kosten vs opbrengsten van een campagne vast te stellen. Daarbij gaat het niet om de lead source (kwam de lead binnen na een klik op een adwords campagne of via een verwijzende webpagina?) maar via welke campagne of programma. Via welke stappen in het programma werd de lead doorontwikkeld tot een MQL, via welke ‘touchpoints’ met individuele contactpersonen uit de DMU. Een webinar kan hoge kwaliteit nieuwe leads genereren, terwijl een content nurture program met buying guide daarna bijdraagt tot het ontstaan van een opportunity.
Diederik Martens hoopt vooral verdere stappen te mogen maken in het nog relevanter maken van digital marketing. Leads moeten van een steeds hogere kwaliteit zijn. ‘Met minder MQLs meer opportunities creëren’, aldus Quintiq’s marketing automation manager. Dat kan elke ambitieuze B2B marketeer alleen maar beamen.
Mijn boek Br@inbound Marketing besteedt uitgebreid aandacht aan een noodzakelijk, nieuw perspectief op B2B marketing & sales. En de rol van marketingautomatisering als versneller daarbij. Het inkijkexemplaar staat hier op Managementboek.
We gebruiken cookies om te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Bij verder gebruik van de website, gaan we ervan uit dat je hiermee instemt. Zie voor meer informatie het dutchmarq privacystatement.