IDG Knowledge Hub* publiceerde recent een onderzoek naar de achtergrond en het gedrag van die professionals die regelmatig B2B video’s zien (en misschien ook bekijken). Daarbij was aandacht voor diverse aspecten in B2B video waaronder demografie, waarom ze überhaupt naar video X keken en welke vervolgactie daarop volgde. Uiteraard is het van kapitaal belang om de eigen content die je als B2B bedrijf maakt zo zorgvuldig mogelijk te laten aansluiten bij de drijfveren en behoeften van je doelgroep. Die behoeften waarvan de doelgroep zich al dan niet zelf bewust is.

Video vertellen verhaal 
Gevoelsmatig wordt video juist ook in B2B steeds belangrijker. Het stelt B2B bedrijven in staat hun corporate story in beeld en geluid te vertellen, emotie toe te voegen en een menselijk gezicht. En hoger te scoren in zoekmachines als Google en Bing: YouTube is inmiddels de 2e zoekmachine wereldwijd. Maar welke cijfers onderbouwen dit gut feeling?

Video engagement hoog in B2B
Van al die 95% B2B beïnvloeders en beslissers die (online) video zien, deelt ruim driekwart een video met anderen per email, sociale media of gewoon ter plekke op kantoor of een luchthaven. Da’s een goed begin: er is sprake van engagement.

Het lijkt wel Tell Sell: 42% koopt na zien
Wat gebeurt er na het zien van een B2B video? Liefst 42% van de mensen die een B2B video bekeken aan ook daadwerkelijk over tot aanschaf van een product. Het IDG onderzoek geeft niet – voor zover mijn bronnen reiken – aan welke producten en diensten hierbij onderdeel waren van het onderzoek. En of hier voornamelijk sprake was van relatief low-involvement producten (categorie office supplies). Danwel juist high-involvement oplossingen als outsourcing. Een dergelijk hoog percentage doet vooral denken aan de juichende video-boodschappen van Tell Sell. Juist in high involvement-koopcycli zou me dat bijzonder verbazen.

In 25% van de gevallen op shortlist
Nog meer bemoedigend nieuws voor lead nurturers: in bijna de helft (48%) van de gevallen volgde na het consumeren van de video verder onderzoek naar het desbetreffende product. En in 25% van de gevallen werd een leverancier ook daadwerkelijk op een lijstje (long of short) geplaatst.

B2B video: no-brainer
Het rendement van het gebruiken van online B2B video lijkt daarmee een no-brainer. Dat is ook precies waar een enorme kans ligt als het gaat om B2B video’s. Best practices in het ontwerp, productie en distributie van online B2B video zijn nog relatief beperkt in aantal en diepgang. Recente navraag bij enkele video productiebedrijven in B2B bevestigde bovendien dat B2B video’s vooral nog op onderbuik tot stand komen. Hoog tijd om juist eens verder te kijken. En vast te stellen waar de echte voorkeuren van B2B professionals liggen via gericht neuromarketing onderzoek.

DutchmarQ bereidt in nauwe samenwerking met het amerikaanse neuromarketing buro NeuroSpire een onderzoek voor naar de beleving en waardering van B2B online communicatie. Video neemt hierin een centrale plek in. Reacties, suggesties en vrijwilligers voor dit onderzoek (gepland voor eerste helft 2013) zijn van harte welkom.

*B2B video’s klinkt als een brede term waaronder meerdere branches en functiegroepen vallen. In dit onderzoek ligt de nadruk sterk op IT beslissers en beinvloeders. Niet verwonderlijk, gegeven de focusmarkt van IDG als research initiator.

B2B-Video-IDG-Study-Tech-Buyers

Je bent je vast bewust van het feit dat je nu deze blogpost leest. Toch stuurt je onbewuste een (veel) groter deel van je dagelijkse handelen en beslissingen dan je misschien bewust bent. Daarom is het des te gekker dat veruit de meerderheid van alle marketingcommunicatie gericht is op het beïnvloeden van de bewuste besluitvorming. Dat kan veel slimmer. 

Als je wel eens een persoonlijk opleidingsplan (POP) hebt opgesteld heb je vast wel eens van de 4 stadia in een leerproces gehoord. Volgens Maslow gaat leren van onbewust onbekwaam, via bewust onbekwaam, bewust bekwaam naar tenslotte onbewust bekwaam.

Bewust van de kracht van het onbewuste

Bij het aanleren van een nieuwe vaardigheid ben je je aanvankelijk niet eens bewust dat je deze mist. Bij de start van je leerproces (bijvoorbeeld leren fietsen of een opleiding tot online marketeer volgen) raak je bewust van het hiaat in je kennis en vaardigheden. Je moet vervolgens bewust moeite doen om het geleerde op de juiste wijze toe te passen. Pas na enige tijd is deze kennis en vaardigheid onderdeel van je zijn geworden. Je bent dan ‘onbewust bekwaam’.

Uit die volgorde blijkt al dat het onbewust toepassen van aangeleerde vaardigheden en kennis het hoogste niveau van leren en de toepassing van het geleerde is. In ons taalgebruik heeft het onbewuste iets zweverigs of vaags. Terwijl juist ons bewuste op een voetstuk staat: “ben je je bewust van het feit dat er meerdere scenario’s zijn in businessplanning?”  Of: ‘sorry, ik was me daar helemaal niet van bewust”.

Beter onderzoek in neuromarketing is daarom nodig. Juist omdat neuromarketing een jong, veelbelovend vakgebied is worden soms – bewust of onbewust –  claims gedaan die niet of onvoldoende onderbouwd zijn. ‘De koopknop’ bestaat niet en is  – om met Eric de Plessis te spreken – een verzinsel van enkele neurocowboys. Het is de uitdaging om met de bescheiden tools die ons nu ter beschikking staan marketing en sales executives wereldwijd wel te helpen aan goede inzichten in menselijke besluitvorming. En daarmee ook het traditionele beeld van de ‘DMU’ te nuanceren met inzichten hoe het onbewuste brein eigenlijk voor ons de beslissing neemt.

DutchmarQ bereidt in nauwe samenwerking met het amerikaanse neuromarketing buro Neurspire een onderzoek voor naar de beleving en waardering van B2B online communicatie. Reacties, suggesties en vrijwilligers voor dit onderzoek (gepland voor eerste helft 2013) zijn van harte welkom.

 

Naschrift: de resultaten van dit neuromarketing onderzoek zijn opgenomen in hoofdstuk 6 van dit boek.

Deze week verschenen vrijwel gelijktijdig 2 studies naar de trends en effectiviteit van content marketing in B2B. Wat is daarbij de grote gemene deler, en wat de belangrijkste inzichten en kansen voor 2013 in B2B content marketing? 

Over welke onderzoeken gaat het hier? Het ene heeft een internationaal karakter en wordt periodiek uitgevoerd door het Content Marketing Institute in samenwerking met Marketingprofs.com. Het andere onderzoek heeft meer een ‘couleur locale’, en richt zich op ICT bedrijven uit de zogenaamde ICT-valley (een deelgebied van de Provincie Utrecht, in ons eigen land dus). In dat regionale onderzoek werd overigens als kapstok ‘inbound marketing’ gebruikt. Wat mij betreft zijn de overeenkomsten tussen beide concepten groter dan de verschillen. En gebruiken we ze hier als synoniem.

In het locale ‘Inbound Marketing in ICT’ rapport valt dit op:

–       LinkedIn en Twitter zijn verreweg de meest populaire sociale media

–       Belangrijkste obstakels bij het echt benutten van content marketing zijn voldoende tijd, adequate kennis en het juist mobiliseren van de organisatie

–       In lead generatie is het gemiddelde (regionale) ICT bedrijf nog erg conservatief: men zet daarbij vooral in op beurzen en mond-tot-mond reclame. Ironisch genoeg ligt juist daar een grote kans om de kracht van het online kanaal te benutten als hefboom voor betere mond-tot-monden reclame

Content Marketing Institute | Content Marketing study 2013

In de studie door Content Marketing Institute springen deze aspecten eruit:

–       de uitdaging om ‘genoeg content’ te produceren wordt door veel respondenten (64%) aangegeven als een uitdaging. Meer nog dan het percentage dat inzet op meer ‘engaging content’ (52%). Kwantiteit lijkt het te winnen van kwaliteit.

–       De lage adoptie van slideshare; nog geen kwart (23%) van de B2B marketeers benut het online delen van kennis, referenties en dergelijke in dit presentatie platform (dat overigens prima te combineren is met LinkedIn)

–       Zo’n 33% van de respondenten heeft moeite om de effectiviteit van content marketing te benoemen. Opvallend, om dat juist content marketing wat mij betreft hand-in-hand gaat met betere meetbaarheid en zogenaamde ‘closed loop marketing’. Paradoxaal genoeg heeft slechts 21% een issue met het commitment of buy-in vanuit de organisatie. Je zou immers verwachten dat dat percentage tenminste gelijk zou zijn aan het aantal bedrijven dat content marketing onvoldoende ‘smart’ kan maken.

–       De penetratie van content marketing stijgt weliswaar verder naar 87% (was 74% in 2011). Toch lijkt het gebruik van content marketing vooral gericht te worden op het verspreiden van de eigen boodschap. Als nieuw ‘push-kanaal’ dus. Een gemiste kans.

–       Slechts 36% beoordeelt de eigen content als effectief. Het is bemoedigend om te merken dat lang niet iedereen content is met de eigen content. En de lat hoog legt. Het zou interessant zijn te weten hoeveel van die bedrijven die vraagtekens zetten bij de eigen effectiviteit van hun content marketing onderdeel uitmaken van deze groep.

Conclusie uit beide marktonderzoeken: er is nog een hoop werk te doen bij het echt benutten van content marketing in business-to-business. Dat begint wat mij betreft bij het denken vanuit minder, hoogwaardige en ‘engaging’ content. Content, meer geproduceerd vanuit antwoorden op ‘buyer’ vragen uit de markt. In plaats van eigen sales targets. En met slim oog voor de ROI, en dus beter top management commitment of buy-in. Minder content, meer buy-in dus.

Voor meer uitkomsten, conclusies en inzichten: zie de onderstaande infographic.

Budgets-Challenges-Presence-B2B-contentmarketing-infographic

Meer weten hoe je met B2B content marketing ervoor zorgt dat prospects en klanten graag een volgende stap nemen in hun koopproces? Lees deze DutchmarQ whitepaper: ‘Is online onnodig in B2B Sales?‘.

De Webwinkel Vakdagen 2013 is als beurs een fysiek voorbeeld van een complex online web waarin jouw winkel één uit de massa is. “Zie mij” en “Kies mij” schreeuwen alle bedrijven op de vakbeurs.  Iets wat op het internet geluidlozer gebeurt, maar net zo’n gevecht en net zo massaal is.  Wat zorgt ervoor dat een (potentiële) klant naar mij toe komt en bij mij blijft? Een impressie van de Webwinkel Vakdagen, editie 2013.

Gigantisch informatiepaleis
De tocht naar de jaarbeurs begint vanaf Utrecht Centraal. Met de kudde over het zebrapad richting ingang oost van de beurs. Ballonnen, een massa mensen en banners aan het plafond heten je welkom in het gigantische informatiepaleis.

Nadat ik bijna de Nationale Onderwijstentoonstelling binnen liep arriveerde ik bij mijn bestemming, de Webwinkel Vakdagen. Volgens de website is het DE e-commerce vakbeurs in de Benelux.

Kuddegedrag in B2B marketing | impressie Webwinkel Vakdagen 2013 Heleen van Nues

Bloeddorstig
Na het scannen van je toegangsbewijs betreed je een hal vol met dorstlustige bedrijven die voor jou het antwoord op al je vragen willen zijn.  Een tasje, met als inhoud een flyer en een tijdschrift, wordt je aangereikt. De reclame begint meteen. Bij de koffie nog meer reclame: de tafeltjes worden overspoeld met nóg meer tijdschriften, flyers en brochures over talloze aspecten die belangrijk zijn bij een succesvolle webshop.

Who’s got the looks?
Muziek, banners, posters, koffie, slogans. Alle mogelijke lokkertjes worden op de beurs van stal gehaald en zakelijker en formeler ogende stands staan kriskras tussen hippere en informeler ogende aanbieders.  Zo word ik door de muziek naar de stand van SVEAWEBPAY.nl geleid. Een aanbieder in betaaloplossingen voor online betalingen. Elke stand heeft zo zijn eigen uitstraling: deze betaalprovider gaat zeker voor de hippe en jonge look. Bij een bar deelt men schaafijs uit en te midden van muren in warme en donkere tinten ontstaat er een waar club gevoel.  Buurman stond Qweery kiest met witte muren en oranje teksten voor een heel andere look.

Wat niet gevonden wordt, kan niet gekocht worden
Ook ‘the battle of the slogans’ sprong in het oog. Bijvoorbeeld “Wat niet gevonden wordt, kan niet gekocht worden”- Qweery.  Eruit springen is een must, net zoals dat op het internet voor elke webwinkel geldt. Maar na een wedstrijd hoogspringen in een veld vol medespringers is nu de uitdaging om er boven uit te blijven steken. Diegenen die jou hebben gespot moeten geïntrigeerd blijven. En zich uitgenodigd voelen om jouw product of service verder te ontdekken, te kiezen en terug te blijven komen.

e-Dromen
De Webwinkel Vakdagen belooft jou de meest winstgevende weg naar Rome (of moet ik zeggen jullie e-Dromen?) te wijzen. Een niet-kopieerbare boodschap als onderscheid om weg te blijven van de kudde is daarbij wel een vereiste. Een vereiste die verre van vanzelfsprekend is voor velen. Werk aan de Webwinkel dus!

Juist ook in B2B neemt de waarde van een slim ingericht online kanaal toe in het beter verleiden van prospects, klanten en partners. Meer weten hoe je in B2B online marketing ervoor zorgt dat prospects en klanten graag een volgende stap nemen in hun koopproces? Lees deze DutchmarQ whitepaper: ‘Is online onnodig in B2B Sales?‘.

In een tijd waarin budgetten onder druk staan en reclame vooral is weggelegd voor  bedrijven met ‘diepe zakken’, winnen zogenaamde owned media en earned media aan kracht. Juist in B2B.

Gratis media
Hoe kun je je eigen media inclusief medewerkers, bedrijfsauto’s, kantoorgebouwen, website en dergelijke een luidere stem geven? En daarbij de kracht van verdiende credits in de vorm van referenties, aanbevelingen en social media vermeldingen verzilveren?

Waarom zou je immers betalen voor reclame als je gratis oogballen kunt realiseren?

Bloedrode SEOceaan
Terechte vragen, waar steeds meer bedrijven en professionals actief invulling aan geven. Aanvankelijk leek die SEO-kans op een blauwe zee van mogelijkheden. Met relatief weinig concurrentie en een groeiend zoekvolume op de in jouw markt relevante zoektermen.

Een ware content concurrentieslag tekent zich echter in bijna alle markten inmiddels af. De kalme azuurblauwe content zee is verworden tot een bloedrode SEOceaan. In exponentieel tempo verschijnt alsmaar meer content. Meer content hoeft niet per definitie slim te zijn. De algoritmes van Google veranderen immers regelmatig. En met de recente Google Penguin en Panda updates wordt SEO steeds minder een maakbaar metier.

Irritatie over SEO zoekmachine optimalisatie of Social Engagement Optimalisatie


Doorgeschoten, en dus toch weer hinderlijk

Content marketing biedt nog steeds een vriendelijk, non-disruptive alternatief voor marketing 1.0 instrumenten als outbound telesales, DMs en trade shows. Wanneer content marketing echter degenereert tot ouderwetse push marketing schiet men zijn doel mijlenver voorbij.

Wat dan wel?
Greg Henderson van SEO Desk verwoordt het treffend: “hoe veranderen we SEO van Search Engine Optimization in Social Engagement Optimization?” Ik deel Henderson’s oproep tot het delen van hoogwaardige content. Content die echt is (authentiek vind ik inmiddels zo rotwoord), informatief, antwoorden geeft op de vragen die relevant zijn voor je doelgroepen en aantrekkelijk. En inspeelt op de feitelijke drijfveren van de lezer: prospect, klant of andere gegadigde. Daarbij helpen bewezen inzichten vanuit klantpsychologie, gedragseconomie en neuromarketing.

En vooral door aan de slag te gaan, en echt onderscheidend werk, producten en diensten te leveren. Eerder vandaag las ik ergens op twitter deze tegeltjeswijsheid: “your online success really depends for 80%-90% on your offline behavior”.

Waarvan akte (en nu aan de slag dus).

Toch nog even doorlezen? Download dan deze kosteloze DutchmarQ whitepaper: ‘Meer omzet, met ‘minder marketing in Business to Business’?‘. En vergeet ‘m vooral niet te delen met je collega’s. Dank!