Porter, Kotler, Prahalad en diverse andere management goeroes bepalen al decennia ons beeld van ‘de concurrent’. De concurrent is een partij (of voor de Zelfstandigen Zonder Pensioen onder u: een individuele entrepreneur) die in dezelfde markt opereert en vergelijkbare producten en/of diensten verkoopt. Is dat beeld eigenlijk niet toe aan een aanvullend perspectief?!
In de meest recente editie van Management Team gaat in op invloed van sociale media op bedrijven. Dit specifieke citaat was uitgelicht: “sociale media maken de klassieke manager overbodig”. De auteur van Connect! Menno Lanting verwoordt het in hetzelfde artikel aldus: “dankzij sociale media kunnen mensen zichzelf en hun werk beter organiseren dan ooit tevoren. (…) Als manager wordt het je taak mensen met in elkaar in contact te brengen. Verbondenheid creëren, samenwerking stimuleren. Er wordt allang gesproken over de netwerk economie. Sociale media bieden nu de techniek daarvoor”.
KingFishMedia rondde in augustus een onderzoek af in samenwerking met HubSpot and Junta42 naar de adoptie van social media. Navraag bij onderzoeksleider Gordon Plutsky leerde me dat de geografische scope van deze survey beperkt was tot Noord Amerika. Maar als het gaat om de ROI van social media is deze discussie misschien ook wel veelzeggend voor hoe ‘we’ aan deze kant van de Atlantische oceaan tegenover social media (zouden kunnen) staan.
Gisteren sprak ik kort Martijn Aslander – lifehacker & connector – bij seats2meet in Utrecht. Ik vroeg hem naar zin van het vaststellen van de ROI van sociale media voor bedrijfsleven en overheid. Aslander gaf aan hierin totaal geen waarde te zien. “Richt je op die organisaties die het wel begrijpen en ga het gewoon doen.” En: “verbinding is een no brainer, maar sommige bedrijven zien dat nog niet. Die zijn meer van het uitsluiten”
Web 2.0, Overheid 2.0, Klant 2.0 enzovoort. We twee-punt-nullen wat af. Reden voor menig professional en bedrijf om liefst alweer van ‘3.0’ te spreken. Natuurlijk zijn organisaties sinds begin 21e eeuw niet opeens radicaal anders, stellen klanten zich niet in een keer volledig anders op bij het selecteren van hun leveranciers, medewerkers en partners en kiezen medewerkers niet alleen nog op basis van wie de beste ‘2.0 papieren’ heeft voor een langdurige verbintenis met een werkgever.
Over dutchmarq
dutchmarq stelt ondernemers en commercieel directeuren in staat tot (internationale) groei in het digitale tijdperk. Opgericht door Paul Hassels Mönning: B2B sales strateeg, auteur en trainer.
dutchmarq’s programma en training levert aantoonbare impact in leads & sales.
Versterkt door een netwerk van ‘hand-picked’ specialisten, partner bedrijven & slimme tools.
Van welke B2B sales & marketing uitdaging heb jij te vaak slaaptekort?
Laatste nieuws
Leestips
Tips per email, alleen voor B2B spelers die impact maken
Contact
Postbus 26
3940 AA DOORN
Nederland
—
KvK: 30280067
WhatsApp Business