Zojuist via Twitpic mijn enthousiasme en dankbaarheid proberen te delen over het als geschenk krijgen eerder vandaag van ‘Past tense, future sense’. Femmy de Rijk van Philips Design had – heel attent! – dit kleinood (ruim 750 pagina’s op hi quality papier in zware kaft, dus ik had bijna een steekwagentje nodig in de trein terug) bij de receptie van Philips Lighting voor me achtergelaten eerder vandaag.

Het boek bevat zo veel fraaie in- en overzichten, afbeeldingen enzovoort dat ik me vooral afvroeg hoe al deze pareltjes goed op me in te laten werken. En hoe er vervolgens creatief voor te zorgen dat anderen ook kunnen genieten van de voorbeelden hieruit.

Een blogpost? Ik kan onmogelijk voldoende cases rechtdoen in een paar honderd woorden. Een video op YouTube? Misschien biedt die een eerste indruk, maar moet je ’t boek toch zelf in handen hebben om zijn waarde op het juiste gewicht (of is het andersom?) te schatten. Of vooral dit verhaal over de kracht van enthousiasme zoveel mogelijk delen. En door ‘past tense, future sense’ gewoon (straks, nu nog even zelf thuis genieten) veel uit te lenen.

Sinds enkele maanden ben ik als interim programmamanager betrokken bij de voorbereiding en uitrol van een Social Media programma. Dat is op zich niet zo spannend, zul je misschien zeggen. Wat het spannend maakt is dat de doelgroep een wereldwijde groep professionals in B2B is, bestaande uit stedelijke planners, architecten en lichtontwerpers.

Naar schatting van Facebook zo’n 1,2 miljoen zielen, tevens in lijn met schattingen van mijn opdrachtgever. En juist deze doelgroep laat zich door grote leveranciers van lichtoplossingen zoals mijn Eindhovense opdrachtgever niet de wet voorschrijven (of B2B lichtoplossingen). Hoe is die groep wel te prikkelen en in beweging te krijgen?

Lees meer

Diegene die zich verdiept in de wereld van social media komt al snel de social media modellen van Forrester tegen. Het acronym POST (people, objectives, strategies en tools) bekt lekker en is wellicht het meest gehanteerde en tegelijk relatief oppervlakkige 2.0 social media model. Maar wat heb je er aan als je werkzaam bent in B2B acquisitie, marketing of sales?

Lees meer

De aandacht voor en ‘buzz’ rondom transparantie en authenticiteit groeit flink. In business-to-business heerst nog voor een groot deel de macht van winst, omzet, cashflow en andere bedrijfseconomische indicatoren. Veel organisaties zijn daarom nog onvoldoende in staat deze ontwikkeling ook praktisch te vertalen in concrete stappen in de eigen bedrijfsvoering en communicatie. Wat is de toegevoegde waarde van een ‘Sociaal Kompas’ in business?

Lees meer

Dat in het huidige aanbod van social monitoring / listening tools het kaf nog van het koren gescheiden dient te worden bewijst dit onderzoek over Social Media Monitoring Tools van Interaction London Limited van juli 2010. De merknamen van de 10 hierin onderzochte, leidende social monitoring tools bleven hierin overigens anoniem. De instrumenten werden vooral beoordeeld op usability, functionaliteit, de mate van juist en volledig verzamelen van content en waarde.

Lees meer