Op sociale media duelleren twee kampen over het juiste antwoord op de vraag wat de ROI is van sociale media, ook in B2B.
Aan de ene kant is er de community die aangeeft dat alleen bij een tastbare business case en ROI het topmanagement een investering in social goedkeurt.
Aan de andere kant is er het kamp dat aangeeft dat ROI een ‘no brainer’ is, langere termijn commitment vereist en zichzelf vanzelfsprekend uitbetaalt. Al was het ‘alleen al’ via positieve referenties, word of mouth en nieuwe leads via inbound marketing vanuit volgers en vrienden in plaats van duur betaalde leads via push campagnes en outbound marketing. Aanhangers van de tweede stelling geven er daarom ook de voorkeur aan om te spreken van Risk of Ignoring (social media) in plaats van de Return on Investment te willen bepalen.
Beide opvattingen onderschrijf ik. De tweede vanuit mijn gevoel, de eerste vooral verstandelijk. Nieuwe marketing vereist in mijn optiek zowel het geloof in een bepaalde richting en ‘het gewoon gaan doen’. Tegelijkertijd is echt succes ook afhankelijk van het weten te inspireren van jong en oud, generatie X en Y, beslissers en anderen. Genoeg tekst. Hieronder een sprekende infographic over dit onderwerp. Comments en aanvullingen welkom.
Infographic: MDG Advertising